Kisah Mee 'Sedap'


Haii ayang ;] Ouhh , galopnye aku ;p Okaii . Alamak , jage-jage . Sendawa versi biawak milik Ratu Durian nak keluar ! Run baby run ! Don't ever look back ! Burrpp ! Fullamakk , bau durian der . Haha . Gila punya betina . Woo , tadi banyak gile Omar Asri buat balik durian . Aku orang pertama menyerang . Haha , dalam dua biji gak aku makan seorang . Fuhh , panas lahh wa malam ni ! Tapi mujurlahh , abah lupe nak beli 100 Plus . Memang dah serik jadi macam hari tu . Ekekeke ;p

Ni , aku nak story morry pasal pagi tadi . Pagi tadi , aku bangun dalam pukul 10.50 cenggitu ahh . Lepas tu , aku terus pergi dapur , cari makanan . Lapar gile . Sebab sehari sebelum tu aku banyak sangat tidur sampai lupa nak makan . Sebab tu bangun pagi jadi lapar sangat tu . Pergi dapur tu , aku tengok tak ada makanan . Aku tepuk dahi , kuat . Rasa macam berbekas bentuk tapak tangan atas dahi . Lupe daa , cekwe aku dah balik TATI . Ayyo . Nok wat lagu mano ni ? Aku lapor sangat doh ni ! 






Sebab terdesak , aku bukak peti cari mee . Jumpa ! Aku rebus mee tu . Biar dia jadi lembut siked . Haish , aku nak buat apa ni ? Buat mee gorenglahh kambing . Heee , just joke . Lepas tu aku panaskan kuali . Aku masukkan bawang putih . Bila bau dia dah naik , aku mula kelam kabut dah . Hayyo , nak letak pebende ni ?! Aku tak reti sangat ni . Lupe dah macam mana kawan aku ajar nak buat mee goreng time aku form 2 . Lame sangat dah , memanglahh aku lupe !

Ahh , lantaklah . Aku dah lapar gile vavi ni ! Aku ambil lada hancur and masukkan dalam kuali . Alamak , terlebih sudah -,-' Banyak gile aku letak ! Kaiiyaa der ! Lepas tu masukkan sos cili . Hadesss , soso cili nak abes pulak ! Aku selongkar peti lagi , jumpa sos tomato . Cepat-cepat aku masukkan sos tomato tu dalam kuali . Alamak ! Tak cukup lagi . Shiall lhaa ! Aku campur dengan kicap pulak . Lagi sekali aku terlebih letak . Habis jadi hitam legam ! Aku tepuk dahi lagi . Ahh , mampus kau lahh . Aku masukkan mee . Masukkan garam siked . Lepas-lepas siap semua , aku hidang dalam pinggan . Masa masak tu lupa nak rasa . Hehehe . Bodoh punye chef . Hahaa ! 

Dengan mee terhidang dalam pinggan , aku try makan . Perlahan-lahan aku masukkan dalam mulut besar aku ni . Nganga , aaaaaaaaaaaaaaaa ! Akhirnya masuk dalam mulut . Kunyah slow-slow . Dengar serta merta , aku telan . Rasanya memang 'sedap' gile ! Bila makan nak muntah rasanye . Bluekkk ! Aku terus buang mee tu . Tak lalu aku nak makan . Dah lahh mee keras , rasa macam makan lada hancur dengan mee yang tak direbus . Gila dong ! 

Tapi , aku lapar lagi ni . Kata Maher Zain , don't despair and never lose hope . So , aku try buat lagi sekali . Caranye tetap sama tapi kali ni aku aku letakkan sikit je lada hancur dengan kicap . Lepastu aku letak gula sekali . Siked je letak gula . Yelahh , aku bimbang mee goreng jadi 'mee sweet' je . So lebih baik berjaga-jaga sebab aku dah malas nak buat cubaan ke-3 . Aku ambil siked kuah mee tu , aku rasa . Fuhh , gile ! Rasa macam ratah lada hancur . Dah lhaa mee tu aku rebus siked je . Fade-up gile wa ! 

Cepat-cepat aku capai gelas , aku isi dengan air . Aku cuah air dalam tu . Terlebih cuah ! Sekali tengok nampak macam mee rebus . Dua kali tengok nampak macam maggi . Giler der ! Eotteoghe ? Eotteoghe haeyahabnikka !? Perut aku dah nyanyi lagu Selena Gomez dah ni . Chewahhh . Nampak beno nipunyee ;p Ahh , aku tak peduli . Aku terus kacau mee . Lama gak , sampai kering siked kuahnye . Lepas tu aku test rasa . Yumm , boleh tahan gak . Tapi rasanya tak macam mee biasa . Then aku pergi dekat adik aku , Lily . Aku bagi dia rasa . Mula-mula muka dia selamba je , lama-lama makin berkerut dahi dia . Berkedut habis muka dia . Aku tanya dia ,



Aku ; Sedap ? Okaii op ?


Lily ; Kenapa rasa pahit ?


Pahit ? Aku garu kepala . Amende yang aku letak dalam mee tu sampai rasa pahit ? Aku try rasa sekali lagi .


Aku ; Semek , mana ada pahit . Okaii je aku rasa . Mu nim -..-'


Time aku rasa tu , tergigit lhaa satu bende . Rasa dia macam ... macam ... pahit-pahit gitu . Aku tengoklahh pebende . Masya-ALLAH ! Baru aku ingat , tadi aku kacau mee tu lama sangat sampai kuah dia yang melekat kat tepi-tepi kuali tu hangus . Masa nak hidang mee tu aku terkikis sekali lahh yang bahagian hangit tu . Kaiiyaa , aku ingatkan lada hitam . Aishh , bila masa pulak aku letak lada hitam masa goreng tadi . Giler , rasa nak pengsan aku . Dah lahh rumah tak kemas lagi , pukul 2 Umi aku dah balik dari kerja . Dalam keadaan tak mandi lagi tu , aku kemas rumah cepat-cepat . Lepas siap berkemas , tetiba lak perut aku memulas . Aku apa lagi , cari jamban lahh . Mujur kerja kemas rumah semua dah siap . Lama gak aku duduk dalam tandas . Fuhh ! Tengah-tengah lega tu , memulas sekali lagi . So lagi sekali lahh jamban tu jadik milik aku . Serius ! Aku tak nak makan mee lagi buat masa ni ! Rasa nak muntah ! Yulkk !

Lepas Umi aku balik . Tetiba dengar Umi aku jerit ,


Umi ; Sue . Ni , ada mee ni . Makan ahh . Mu suke mee kan .


Oh My God . Noooooooooooo !




Much Love ; Sue Irina

Thankyouu Pada Mata Anda . Kalau Suka Tekan LIKE

No comments:

Post a Comment